Tuoksumarkkinointi
palveluna

Mihin tuoksumarkkinointi sopii?

Aistimus Tuoksumarkkinointi tarjoaa tuoksumarkkinointiratkaisuja sekä laajemmin aistimarkkinoinnin palveluja. Asiakkaan tarpeista riippuen, löydämme optimaalisen tavan hyödyntää tuoksuja ja yrityksen viestinnässä. Toteutus voi vaihdella lyhytaikaisesta myynninedistämiskampanjasta strategisen bränditunnettuuden luomiseen. Tuoksumarkkinointia voi soveltaa usealla eri toimialalla. Lue alta lisää tarkemmin siitä, miten sinä voisit soveltaa tuoksumarkkinointia.

Synteettiset tuoksumme ovat turvallinen ja tehokas ratkaisu vähittäiskauppaan. Eri kokoiset ratkaisumme soveltuvat niin pieniin kyläkauppoihin kuin suuriin hypermarketeihinkin. Tuoksun avulla voidaan esimerkiksi:

  • Parantaa pitkäjänteisesti myymälän elämyksellisyyttä ja viihtyvyyttä
  • Kohdistaa myynninedistämiskampanjoita valittuihin tuoteryhmiin
  • Ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä tuoteryhmien välillä tai valitun tuoteryhmän sisällä
  • Tehostaa hintakampanjaa tai uutuuskampanjaa
Luvut puhuvat puolestaan: myynninedistämiskampanjoissa voidaan saavuttaa +10 – +50 prosentin kasvua, kun tuoksu ja sen kohde valitaan oikein, ostokäyttäytymismallit huomioiden.Vähittäiskaupan ratkaisut on helppo toteuttaa myös yhteistyössä kaupan sekä tuoteryhmää edustavien brändien kanssa, jolloin koko tuoteryhmä hyötyy.

Brändi on moniaistinen kokemus. Ehkä brändiltäsi löytyy jo vakiintunut värimaailma tai tuttu tunnusmusiikki, mutta oletko miettinyt, miltä brändisi tuoksuu? Tutkimusten mukaan tuoksuvahvistaa brändiä, auttaa kuluttajia erottamaan brändin kilpailijoistaan ja nostaa brändin laatumielikuvaa. Esimerkkinä toimii vaikkapa Play-D’oh -muovailuvaha, jonka keltaisen purkin ja vahamaisen tuoksun jokainen muistaa lapsuudestaan. Brändituoksu voidaan luoda myös uutuuslanseerauksen yhteyteen. Tällöin tuoksu auttaa uutuusvarianttia erottumaan muista tuotteista hälyisessäkin myymäläympäristössä.

Atmosfääri- eli tilatuoksut eivät kohdistu yksittäiseen kohteeseen, vaan lisäävät koko ympäristön miellyttävyyttä. Tilatuoksuja käytetään mm. erikoismyymälöiden brändäämiseen sekä odotustilojen viihtyvyyden lisäämiseen. Käyttökohteiden kirjo on laaja – alla muutamia esimerkkejä:

  • Kiinteistönvälitys: myytävien kohteiden stailaus ja kodikkuuden lisääminen
  • Joogasaliin rentouttava eksoottinen tuoksu
  • Vaate- ja sisustusmyymälöiden brändäys ja viihtyvyyden lisääminen
  • Luonto- tai muun kokemuksen luominen toimistolle tai kokousympäristöön

Tuoksumarkkinointi palveluna

Toteutamme yritykselle tuoksumarkkinoinnin avaimet käteen -periaatteella. Asiakkaan tavoitteiden perusteella suosittelemme optimaalista kohdetta, sopivaa tuoksua ja oikeanlaista aikajännettä. Aistimus huolehtii tuoksun asentamisesta ja tarvittaessa henkilökunnan opastuksesta. Lisäpalveluna Aistimukselta saa myös kattavan analyysin tuoksumarkkinoinnin toimivuudesta, mikäli se sopii asiakkaan tavoitteisiin (esim. myynnin analysointi myynninedistämiskampanjassa).


Tuoksumarkkinoinnin konsultaatio

Kuulostaako tuoksumarkkinointi oudolta? Etkö tiedä, mihin kaikkeen sitä voisi käyttää? Entä turvallisuus ja lainsäädäntö? Ei hätää. Lähdemme liikkeelle perusasioista. Kartoitamme asiakkaan tarpeet ja resurssit, ja etsimme ratkaisun tämän perusteella. Hyödynnämme pitkäaikaista tutkimustietoamme tuoksumarkkinoinnista. Suomalaisena toimijana ymmärrämme kulttuuri- ja maakohtaiset mahdollisuudet ja toisaalta rajoitteet. Aktiivinen toimintamme kansainvälisessä Scent Marketing Insitutessa takaa sen, että pystymme hyödyntämään uusimmat innovaatiot.

scent_drop